20 år efter det att Grefabs förre vd Peter Hartzell föreslog att man skulle placera en vågdämpande pontonbrygga utanför VB-bryggan har detta blivit verklighet. Båtägarna kan konstatera att den 5m breda pontonen med sina kjolar har god vågdämpande effekt på ”normala” vågor. Den verkar dock inte ha någon märkbar effekt när det gäller att minimera effekten av de s.k. tsunamivågorna som orsakas av Styrsöbolagets snabbfärjor när de genar nära Hinsholmshamnen på sin rutt mot Saltholmen. Båtarna sugs fram och tillbaka och utsätter förtöjningsanordningar och akterstolpar för stora krafter. |
|
Många negligerar tyvärr helt den fartbegränsning på 5 knop som råder i hamnen. Stora Targa- och Sargobåtar framförs ofta långt in i hamnen med farter upp till ca 20 knop. Detta orsakar givetvis stora påfrestningar på förtöjningsanordningar och obehag för dem som vistas i sina båtar i vår hamn. Flera av förarna som bryter mot fartbegränsningen har sina båtar på Saltholmssidan. |
|
|
|
Om X-bryggan och vågdämpande pontoner utanför VB-palissaden |
|
Ny X-brygga. Företaget ”Svenska pontonhamnar” avser att starta arbetet den 25 mars 2024. |
|
|
Hinsholmens Båtklubb Hinsholmens Bryggväg 30 426 79 Västra Frölunda hbk@hinsholmen.se