Pontonerna som uppges väga ca 70 ton styck har under de flesta vinförhållanden god vågdämpande effekt. Vid vindstyrkor över ca 22m/s genereras dock vågor som försätter pontonerna i kraftig gungning vilket bidrar till kraftigare vågbildning än om inga pontoner hade funnits. Det finns matematik och fysik bakom detta fenomen men enkelt uttryckt ger vågornas längd upphov till en egensvängning hos pontonerna som därvid bidrar till att öka vågornas intensitet och höjd. Grefab informerades om detta innan byggnationen men valde uppenbarligen att inte ta sambandet i beaktande.
Vid ovan nämnda vindstyrkor, dvs vid vindhastigheter över ca 22m/s skvätter det också vatten ända från pontonernas yttersida till de förtöjda båtarnas akterskepp. Öppna sittbrunnar fylls med vatten.
Pontonerna ger tyvärr inte heller någon dämpande effekt gentemot de energirika vågorna som genereras av bl.a. Styrsöbolagets snabbfärjor i samband med att de passerar relativt nära Hinsholmshamnen. Dessa vågor ger fortfarande upphov till stora krafter som rycker och drar kraftigt i båtarnas förtöjningar. Överraskningseffekten är mycket betydande och kan i värsta fall orsaka personskador.
Avsaknaden av över 100 stolpar längs palissaden förvärrar givetvis situationen. Grefab har tyvärr en mycket begränsad eller ringa förståelse för detta.
Hårda vindar från syd eller sydväst gör att pontonbryggorna rör sig uppåt och nedåt längs fasta betongstolpar. De ca 70 ton tunga pontonerna trycker med stor kraft mot de lodräta betongstolparna. Istället för fasta ”gummikuddar” hade det givetvis varit bättre att låta pontonerna glida upp och ned längs rullar såsom på X-bryggan och på de flesta andra ställen i världen där liknande konstruktioner finns. Efter ett par veckor såg konstruktionen ut att ha funnits på plats i kanske drygt 30 år!! Det dröjde således inte längre än ett par veckor efter det att flytbryggan kommit på plats förrän man var tvungen att göra om och förstärka vid alla stolpar.